• سه شنبه ٢١ آذر ١٤٠٢-١٢:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٩٦
در پی گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران مطرح شد:6-200

از انتقاد به کمبود پارکینگ در شهر تا ضرورت نگاه زنجیره ای به توسعه حمل و نقل

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، پس از استماع گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه توسعه حمل و نقل شهری، به بیان سئوالات، نظرات و انتقاداتی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، دویستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد که محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری از آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل ونقل ارائه گزارش داد و اعضا نسبت به آن واکنش هایی نشان دادند.
 
سوده نجفی: کمبود پارکینگ، معضل شهر تهران است
عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران، در واکنش به گزارش محسن هرمزي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خصوص آخرين اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومي عنوان کرد که یکی از مباحث مهم امروز که باعث وجود ترافیک در شهر تهران شده عدم وجود پارکینگ کافی در سطح پایتخت است از این رو این سئوال مطرح است که چه تصمیماتی در این حوزه اتخاذ و چه تدابیری اندیشیده شده است؟
وی افزود: متأسفانه در محدوده دریاچه خلیج فارس در محدوده منطقه 22 و موضوع احداث سرای ایرانی در منطقه افسریه که دارای بار ترافیکی عظیمی است این کمبود به صورت عینی محسوس است؛ ضمن آنکه در خصوص عارضه سنجی در کنار وجود ساختمان های بزرگ مقیاس آیا موضوعات ترافیکی و روان سازی آن در دستور معاونت شما قرار گرفته است یا خیر؟
 
مهدی پیرهادی: شتاب احداث ایستگاههای مترو مطلوب است
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در احداث و بهره برداری مترو پرند عنوان کرد: با توجه به کاستی هایی که تهران در سالهای گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی داشته، هرچقدر این مهم افزایش یابد؛ قطعاً در کاهش آلودگی هوا موثر خواهد بود. مضافاً بر اینکه ما در دوره های قبل و پس از مدیریت شهری آقای قالیباف توسعه جدی در این حوزه را شاهد نبودیم و خدا را شاکریم که در این دوره نیز شتاب خوبی را در این حوزه لمس کردیم و شاهد احداث ایستگاه های مختلف مترو بودیم.
وی با بیان اینکه نگاه شورای ششم توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا بوده است؛ افزود: طبق گزارش های اعلامی چیزی حدود 26.5 کیلومتر خط مترو در این دوره به بهره برداری رسیده که این موجب خرسندی ماست از این رو خواستار این هستیم تا تفاهم نامه های در دست اقدام خصوصا خارج کردن خودرو ها و تاکسی های فرسوده شهر تهران به سرعت عملیاتی شده و به نتیجه نهایی برسد.
 
احمد صادقی: اعتبارات احداث ایستگاههای شهر ری و حرم عبدالعظیم در لایحه اصلاحی بودجه لحاظ شوند
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا ضمن ابراز امیدواری از حصول توفیقات در حوزه حمل و نقل عمومی در سال آینده و با توجه به گزارش ارائه شده در خصوص احداث و تکمیل ایستگاه شهر ری و ایستگاه شرقی حرم حضرت عبدالعظیم، خطاب به معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: ما توقع داشتیم امسال این موضوع نهایی شود اما با توجه به نبود بودجه کافی درخواست داریم تا این مهم در لایحه اصلاحی بودجه عنوان شده تا صحن نسبت به آن اقدامات لازم را صورت دهد.
 
ناصر امانی: برنامه معاونت حمل و نقل برای ورود اتوبوسهای جدید، شفاف شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: اخیراً اعلام شده در تهران 42.5 کیلومتر خط مترو ساخته شده که اگر این رقم را منهای 28 کیلومتر پرند کنیم؛ مابه التفاوت این رقم باید داخل شهر به مرحله اجرا درآمده باشد. معاونت حمل و نقل، جزئیات آن را اعلام کند.
امانی در خصوص ورود 40 دستگاه ون و عدم الحاق آن به سامانه حمل و نقل عمومی شهر نیز یادآور شد: متأسفانه در برخی مناطق شهری تهران کمبود اتوبوس، ون و تاکسی مشهود است و شهرداری تهران برای تست یک سکو، این 40 دستگاه را معطل گذاشته است.
 
مهدی اقراریان: عدم وجود نگاه زنجیره ای در حمل و نقل، موجب آزار شهر شده است
عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه واکنش ها اظهار داشت: موضوع حمل و نقل و ترافیک همیشه به عنوان موضوعی به هم پیوسته مطرح شده و یکی از چالش های ما در این حوزه عدم وجود نگاه زنجیره ای در موضوع حمل و نقل عمومی شهر است که موجب آزار شهر شده است. از این رو ما می بینیم برخی شهرهایی که دارای جمعیتی چند برابر ایران هستند؛ توانسته اند در یک برنامه سه ساله این مهم را رفع و رجوع کنند. بنابر این باید یک پایش جدی در این خصوص صورت گیرد.
 
محمد آخوندی: اقدامات جدی شهرداری در حوزه حمل و نقل
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران درخصوص آخرین اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل، اظهار کرد: پیام بسیار مهم این گزارش برای مردم و شورا این است که شهرداری براساس سیاست کلان و تکلیف شورا، حمل و نقل را مهم ترین وظیفه خود تعریف کرده است.
وی افزود: در برنامه های در حال اجرا و در پرداخت هایی که به حوزه حمل و نقل انجام می شود این پیام به مردم تهران ارائه می شود که شهرداری برای حوزه حمل و نقل اقدامات جدی را انجام می دهد.
آخوندی گفت: حدود 19 هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل پرداخت شده است و نشان می دهد که شورا و شهرداری در این خصوص اهتمام دارد و تا پایان سال این روند باید ادامه داشته باشد.
 
علیرضا نادعلی: برای تردد معلولین و سالمندان چه کرده ایم؟ 
سخنگوی شورای شهر با بزرگداشت هفته بزرگداشت معلولین، این قشر از جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: متأسفانه در جریان احداث و بهره برداری ایستگاه های جدید مترو و وجود عمق های زیاد این ایستگاه ها، شاهد عدم وجود آسانسور و یا پله های برقی هستیم و این مقوله برای تردد معلولین و افراد کهنسال ناممکن است. از این رو سئوال مطرح شده از این باب است که آیا نمی توان در زمان بهره برداری، شاهد فعالیت حتی یک مدل از این وسایل انتقال و جابجایی باشیم؟
 
حبیب کاشانی: مردم باید تحولات را در کاهش سرفاصله مترو و اتوبوس ببینند
خزانه ‌دار شورا در انتقاد به برخی کم کاری ها عنوان کرد: متأسفانه مردم هنوز رضایت کامل از بحث حمل و نقل عمومی ندارند؛ اینکه چه کسی در موضوعات مختلفی از جمله ازدیاد ماشین در سطح شهر، ماجرای خودروسازها، وجود گره ها و تراکم های ترافیکی، مقصر است را نمی توان برشمرد. اما با توجه به گزارشی که از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مطرح شد؛ تا پایان دوره ششم شورا نمی توانیم امید داشته باشیم که تحولی، چه در روی زمین و چه در زیر زمین رخ دهد.
وی افزود: ما اینکه در 1403 شاهد ورود واگن و رام قطار قطار باشیم اقدامی نیست که برای مردم قابل حس باشد؛ مردم باید این تحولات را در سرخط های مترو و یا کاهش ساعات ورود اتوبوس به ایستگاه ها حس کنند. درست است ورود 300 دستگاه اتوبوس مشکل تهران را مرتفع نمی کند؛ اما با توجه به شرایط فعلی شهر به مسکنی احتیاج دارد تا حداقل ها برای رفاه مردم فراهم شود.
 
احمد علوی: تسهیل دسترسی کودکان، سالمندان و معلولان در سامانه حمل و نقل عمومی
عضو شورای شهر تهران ضمن تقدیر از برخی اقدامات در حوزه معلولان و کودکان استثنایی نبود اطلاع رسانی دقیق در این حوزه را یکی از ضعف های مجموعه شهرداری تهران برشمرد و در پیشنهادی اظهار داشت: لازم است تا در خریدهای جدید فضای دسترسی استفاده از این وسایل برای سالمندان، کودکان و معلولان هم فراهم شود.
وی اضافه کرد: ما نباید سطح توقع را بالا ببریم چرا که حداقل هایی که در این جلسه مطرح شد؛ نیازمند رقمی  حدود 50 هزار میلیارد تومان اعتبار در صورت اعطای سهم دولت به این حوزه است از این رو ما باید ببینیم کل درآمد شهرداری در طول یکسال چقدر بوده و چه میزان باید در این خصوص اعتبار اختصاص داد.
 
پرویز سروری: حمل و نقل عمومی را معطل تولیدکنندگان اتوبوس داخلی نکنید
نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت در وضعیت بحرانی است؛ از مدیران شهری خواست حمل و نقل عمومی را معطل تولیدکنندگان اتوبوس داخلی نکنند.
 
آقامیری: اولویت، رفع مشکل شهروندان است
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما هم باید هوای تولیدکننده داخلی را داشته باشیم و هم خرید خارجی؛ ولی مهمتر این است که هوای مردم را داشته باشیم که از این وضعیت نجات پیدا کنند و رفع مشکلات مردم برای ما اولویت هست.
 
میثم مظفر: اقدام عاجل نیاز است تا پیش پرداخت ها عملیاتی شود
رئیس کمیته بودجه شورای شهر با بیان اینکه ما در توسعه خطوط مترو به لحاظ مسافت دارای پیشرفت های قابل توجهی بودیم و بهره برداری 15 ایستگاه جدید اقدامی ارزشمند بوده است؛ خاطر نشان کرد: انعقاد قرارداد 791 واگن به عنوان یک گل طلایی برای مدیریت شهر تهران  به شمار می آید. اما در خصوص خرید های خارجی اتوبوس و نوسازی ناوگان تاکسیرانی ما نیاز به یک اقدام عاجل داریم تا پیش پرداخت های لازم عملیاتی شده و کارها با سرعت بیشتری پیش رود.
 
جعفر بندی شربیانی: نقش دولت در رفع معضلات شهری غیرقابل انکار است
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از ارائه این گزارش از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری عنوان کرد: انتظار مردم از ما، حل و فصل معضلات و چالش های ترافیکی شهر تهران است و طبق پیامی که ما به مردم تهران احراز کردیم؛ تخصیص بودجه در این حوزه بود. مضافاً بر اینکه نقش دولت در این مقوله مهم و غیر قابل انکار است از این رو با توجه به روند روبه جلو اما کند این موضوع نیاز است تا سرعت این اقدامات را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: از سال 1396 تا 1400 تعداد 113 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شده است و از سال 1400 تا کنون رقمی بالغ بر 700 دستگاه اتوبوس جدید به این ناوگان الحاق شده و این حرکت ها رو به جلو است اما راضی کننده نیست.
این عضو شورا ادامه داد: با توجه به عقب ماندگی و وجود فرسودگی بالای ناوگان جنوب تهران الزام آور است تا به این بخش و منطقه توجه بیشتری صورت گیرد.
 
مهدی چمران: اقدامات صورت گرفته قابل تقدیر است اما کافی نیست
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در پایان در توضیحاتی اظهار کرد: خوشبختانه اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته قابل تقدیر است اما کافی نیست. از این رو ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه پیگیری تا حصول نتیجه را داریم. در خصوص خط تولید اتوبوس ها و کارخانه های فعال داخلی در این حوزه هم بسیار کم هستند و توان ساخت آنها محدود است. برخی کارخانجات خودروسازی همچون ایران خودرو و ایران خودرو دیزل هم با توجه به وجود توانایی ساخت اتوبوس، متأسفانه وارد این عرصه نمی شوند. شاید سود ساخت اتومبیل سواری از ساخت اتوبوس بیشتر است و آنها هم به دنبال سود بیشتر هستند. اما باید به این حوزه وارد شده و نقش مهم خود را در کاهش مشکلات و معضلات شهر ایفا کنند.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: